24 sata Le Mansa: Kad nemoguće postane moguće

Za prvu toliko čekanu pobjedu na francuskom klasiku Toyoti je trebalo još samo nekoliko minuta. Samo još jedan jedini krug! I nisu uspjeli. Auto je u posljednjim minutama trke stao ispred centralnih tribina, a vozač Toyote pobjedu je morao prepustiti Porscheu sa startnim brojem 2. S Toyotinom neviđenom tragedijom do podijuma je stigao i jedan od dva (nikad slabija) Audija.

Piše: E. Tozo

Uoči 84. izdanja legendarne francuske trke izdržljivosti 24 sata Le Mansa najmanje je bilo onih koji su šansu za pobjedu na francuskom klasiku davali tvorničkoj ekipi Toyote. Spominjala se pouzdanost. Zanimljivo. Suštinsko pitanje u dobro informisanim krugovima bilo je hoće li Porsche uspjeti da odbrani prošlogodišnju pobjedu, jer su najglasniji pretendenti za povratak na vrh uoči trke bili u Audiju.

Kako god, nakon višegodišnjih nastojanja i nekoliko sjajnih nastupa, kada su bili na korak do sna, u Toyoti ni ovaj put nisu uspjeli da dođu do najvišeg mjesta na pobjedničkom podijumu i upišu se kao drugi japanski proizvođač automobila (nakon Mazde) koji je ostvario pobjedu na, bez sumnje, najtežoj i najprestižnijoj automobilskoj trci svih vremena.

A od sna ih je dijelio još samo jedan krug, malo više od tri minute. Auto iza čijeg je upravljača bio Japanac Kazuki Nakajima počeo je gubiti brzinu u pretposljednjem krugu i u potpunosti je stao ispred centralnih tribina na ulasku u posljednji krug. Osmijeh u garažama Toyote zamijenile su suze. Toyota vjerovatno jeste moralni pobjednik ovogodišnje bespoštedne 24-satne jurnjave stazom la Sarthe, ali to nažalost neće biti upisano u knjigu besmrtnih pobjednika Le Mansa.

13482983_10153930742967912_7823010959287246877_o

I dok su se, nakon snažne kiše koja je na stazu izvukla sigurnosni automobil i obilježila prvi sat trke, dvije LMP1 Toyote i dva LMP1 Porschea prilično ujednačeno probijali između automobila ostalih slabijih kategorija, prvi znaci lošeg nastupa za LMP1 Audije počeli su nakon samo nešto više od sat vremena, kada je favorizovani Audijev prototip sa startnim brojem 7 morao na vanredno zaustavljanje. Tamo su izgubili oko 20 minuta, jer je turbopunjač odlučio da otkaže poslušnost. Uz sve kasnije tehničke probleme koji su zadesili Audijevu “Sedmicu”, prototip je na kraju na cilj stigao kao četvrti, sa 17 krugova zaostatka u odnosu na pobjednički Porsche.

Vanrednih zaustavljanja imao je i Audi sa startnim brojem 8 koji je s odličnim (brzim i tada pouzdanim) Toyotama i jednim Porscheom (jer je drugi zbog višestrukih tehničkih problema rano ispao iz igre za vrh) prilično dugo držao kakav-takav priključak. Zahvaljujući nestvarnom pehu Toyote koja je, eto, “moralni pobjednik trke”, Audi br. 8 na kraju je stigao do trećeg mjesta, iako ih taj rezultat, nakon najavljenih očekivanja, nije pretjerano zadovoljio.

Hibridne (turbo) Toyote TS050 preuzimaju kontrolu trke oko ponoći. Odličan ritam, bez vanrednih zaustavljanja i bilo kakvih naznaka katastrofe koja će ih snaći. Porsche 919 hybrid sa startnim brojem 2 cijelo im je vrijeme u retrovizorima (ispravnije je reći monitorima), ali Porscheu koji se u pojedinim dijelovima trke činio najbržim sve to nije bilo dovoljno da prođe ispred brže od dvije Toyote. S novim jutrom i prilikama na stazi možda su i u Porscheu sve više mislili da iz kutija ove godine neće izvući majice na kojima piše da je njemačka kompanija stigla do svoje 18. pobjede u Le Mansu. Toyote se jedno vrijeme čak bile vrlo blizu da zauzmu prvo i drugo mjesto, ali je izlijetanjem tada trećeplasirane Toyote u Porsche zavojima prilika otišla u nepovrat.

U kategoriji LMP2 nije bilo posebnih uzbuđenja, jer je prototip Signatech Alpine sa startnim brojem 36 trku faktički kontrolisao od početka do kraja. Ljuti konkurenti iz tima G-Drive Racing trku su završili s istim brojem prevezenih krugova, ali su iza plave Alpine zaostali skoro 3 minute. Pobjedi tima Signatech Alpine ponajviše su se radovali domaći navijači.

Izuzetno zanimljjivo bilo je u kategoriji LM GTE Pro. Jedan je crveni Ferrari 488 GTE (tim Risi Competizione) dugo pokušavao ostati ispred ovogodišnjih debitanata-povratnika na Le Mans (Ford), ali se Ferrarijeva posada na kraju morala zadovoljiti sa drugim mjestom u klasi, čvrsto stisnuta u sendviču između dva Forda GT koji su (kao i daleke 1966. godine) u svom prvom nastupu pobijedili Ferrari. Najveće razočarenje priredili su iz prošlogodišnjeg pobjedničkog tima Corvette Racing – GM, jer su ove godine imali zaista blijed nastup. Uz jedan uništen automobil, drugi je trku završio iza Forda, Ferrarrija i Aston Martina.

13433113_10153930740177912_4194770304214167624_o

Čast Ferrarija odbranjena je u klasi LM GTE Am u kojoj su Ferrariji 458 Italia stigli do prvog i drugog mjesta, ispred trećeplasiranog Porschea 911 RSR.

Na kraju nam je nekako ponajviše žao kćerke indijskih emigranata Leene Gade (trkaći inžinjer) koja je svoju izvanrednu karijeru u Audiju završila neuspjehom, jer se dobro sjećamo koliko se radovala kada je njen superbrzi trojac (Lotterer/Tréluyer/Fässler) u tri navrata (2011., 2012. i 2014. godine) Le Mans završavao na najvišem podijumu.

Rezultati:

Klasa LMP1:
1. Porsche Team (br.2) – Porsche 919 Hybrid (Dumas/Lieb/Jani)
2. Toyota Gazoo Racing (br.6) – Toyota TS050 Hybrid (Conway/Sarrazi/Kobayashi)
3. Audi Sport Team Joest (br.8) – Audi R18 (Jarvis/di Grassi/Duval)

Klasa LMP2:
1. Signatech Alpine (br.36) – Alpine 460 Nissan (Menezes/Lapierre/Richelm)
2. G-Drive Racing (br.26) – Oreca 05 Nissan (Rusinov/Stevens/Rast)
3. SMP Racing (br.37) – BR01-Nissan (Petrov/ Shaitar/ Ladygin)

Klasa LM GTE Pro:
1. Ford Chip Ganassi Team USA (br.68) – Ford GT (Hand/ Müller/Bourdais)
2. Risi Competizione (br.82) – Ferrari 488 GTE (Fisichella/Vilander/Malucelli)
3. Ford Chip Ganassi Team USA (br.69) – Ford GT (Briscoe/Westbrook/Dixon)

Klasa LM GTE Am:
1. Scuderia Corsa (br.62) – Ferrari 458 Italia GT2 (Sweedler/Bell/Segal)
2. AF Corse (br.83) – Ferrari 458 Italia GT2 (Perrodo/ Collard/Águas)
3. Abu Dhabi Proton Racing (br.88) – Porsche 911 RSR (Al Qubaisi/Long/Hansson)